ATT TÄNKA PÅ SOM NYINFLYTTAD:
Det är viktigt att teckna ett individuellt elavtal med valfritt elbolag, kopplat till sin lägenhet, från och med den dag man tillträder lägenheten. BRF Tre Lejon på Nora Älvstranden har inte IMD (Individuell Mätning och Debitering)
I föreningens fastighetsförsäkring ingår Bostadsrättstillägget för alla våra medlemmar. Man behöver därför inte betala extra för det tillägget, då man tecknar en hemförsäkring
VID FRÅGOR OM FÖRSÄKRINGEN:
Söderberg & Partners, Insurance Consulting AB
Fredsgatan 12, 111 52 Stockholm
Telefon: 08-700 51 70
E-post: bostadsratterna@soderbergpartners.se
VID PROBLEM MED SKADEDJUR:
Anticimex
Telefon: 075-245 10 00
E-post: kundservice@anticimex.se
http://www.anticimex.se
VID BEHOV AV ORSAKS-/ FUKTBESIKTNING:
Vid en vattenskada behövs ofta en orsaks-/fuktbesiktning. För det har Bostadsrätternas fastighetsförsäkring
ett samarbete med Anticimex. Se nedan för beställning.
Anticimex
Telefon: 075-245 16 17
http://www.anticimex.com/sv-se/formular/bostadsratterna/
FÖRSÄKRINGSGIVARE:
Folksam
Bohusgatan 14
160 60 Stockholm
SKADEANMÄLAN, VID
SKADOR PÅ FASTIGHETEN:
Telefon: 08-772 68 70
E-post: foretagbyggskada@folksam.se
VID ÖVRIGA SKADOR:
Telefon: 08-772 80 20
E-post: foretagsskada@folksam.se
Vid akut skada ring Folksams jour: 0771-45 00 00
Digital TV
När det gäller digital TV skall vi ringa till Bahnhof och får då TV via Serverado. Det går inte att skaffa på Bahnhofs hemsidan utan man måste i dagsläget ringa Bahnhofs kundtjänst för att få TV. Med Bahnhof har vi en kollektiv lösning gällande bredband dvs föreningen betalar för alla medlemmar i huset. I detta avtal står det även att Bahnhof bestämmer vilka digitala tv lösningar vi har – dessa kostnader står våra medlemmar själv för.
Gamla kunder är det ok att ha kvar Sappa som digital tv leverantör men nya skall ha Serverado.
Vindskydd
När det gäller vindskydd på balkongen skall vi alla använda markisväv Sandatex, den grå färgen med färgnummer 777115 S 5000 N
Felanmälan
Gör en felanmälan så fort du upptäcker ett fel. Fel som inte rapporteras kommer inte att åtgärdas.
Felanmälan och kontaktuppgifter:
Vid fel i lägenheten och fastigheten meddelas detta
via vår förvaltares hemsida www.hsb.se/goteborg
E-post: boendeservice.gbg@hsb.se
eller 010-442 20 00.
Övrig tid telefonsvarare.
Öppettider standard:
Måndag – fredag 08:00-16:30
Vid akuta fel såsom vattenläcka m.m, utanför ordinarie arbetstid,
kvällar och helger Securitas Tel 010-470 55 98
Rabatt på hotell Elvan:
Vi som boende i BRF Tre Lejon har en rabatt på 10 % vid bokning av rum på hotell Elvan för besökare/ gäster till oss.
———————————————————
Styrelsens policy för andrahandsuthyrningar:
Då vi är en relativt liten förening vill vi stävja att det inte blir för många andrahandsuthyrningar.
Vi har som praxis att inte godkänna andrahandsuthyrningar
längre än 1 år. Undantag kan vara studier på annan ort.
Leverantör av analog-tv
Är from 19 mars 2018 Bredbandsbolaget som du kan ringa 0200-116 500 om det är något du undrar över.
Brandsäkerhet
I ett höghus är det extra viktigt med brandsäkerheten.
Trivselregler
Att bo i bostadsrätt innebär att vi ingår i en gemenskap av människor med samma intresse för sitt boende. Tillsammans äger och förvaltar vi huset där vi bor och tillsammans gör vi vårt boende ännu mer trivsamt. Genom att följa trivselreglerna kan såväl gammal som ung bidra till den goda gemenskapen i vår förening.
Cykelrum
Cykelparkering finns i huset (använd cykelentrén!) och i förrådet under Mjölner. Ingång via trappan vid ytterhissen.
Parkering
Föreningen har 26 parkeringstillstånd i P-huset Deckshuset (kallgarage) framför entrén på våning 1. Kostnaden för ett parkeringstillstånd i P-huset är 1000 kr/mån.
För att få tillgång till P-plats, kontakta
Erik Söderlund i styrelsen eriksoederlund@hotmail.com
Det går också att hyra plats i Deckshuset direkt av Aspelin&Ramm. Kontakta Aspelin&Ramm på telefon 031-760 11 90.
Extranycklar
Om du behöver extranycklar till lägenheten kontaktar du styrelsen.
Sophantering
Sopor slänger du i avfallsrören utanför entrén på plan 5 eller i sopsorteringen vid busshållplatsen. Det finns tre olika avfallsrör, ett för restavfall, ett för matavfall och ett för tidningar. Se till att respektive avfall hamnar i rätt inkast.
Restavfall
Komposterbart
Tidningar
Använd endast de speciella kompostpåsarna med klisterlapp för kompostavfall, och klistra igen påsen enligt den tryckta instruktionen. Nya påsar finns i rummet till vänster om lilla hissen (som du låser upp med din lägenhetsnyckel).
Undvik kompostspill i huset genom att använda dubbla påsar eller tidning i botten av påsen. Fyll inte påsen ända upp.
Tidningar skall slängas löst, inte i en papperspåse, för att undvika stopp.
Pizzakartonger ska slängas på sopsorteringsstationen vid busshållplatsen, eftersom de orsakar stopp i sopsugen. Varje stopp kostar mycket pengar att åtgärda. Denna kostnad hamnar på allas månadsavgift.
Källsortera glas, kartong, metall, plast, m.m. på sopsorteringsstationen.
På återvinningscentralen kan du lämna farligt avfall, förpackningar, grovavfall, el-avfall, däck, skrot, vitvaror samt kläder och textilier. Det finns fem återvinningscentraler i Göteborg. Du behöver ett ÅVC-kort för att kunna lämna avfall på återvinningscentralen.
Återvinningscentraler i Göteborg
Närområdet – pågående projekt
Det byggs på Eriksberg. Vad händer i vårt närområde?
>> Närområdet – pågående projekt
Boendepärmen
En digital version av boendepärmen som tillhör varje lägenhet. Uppdateringar av informationen kommer att meddelas så att du kan skriva ut de sidor som ändrats. På så sätt blir det enkelt att alltid ha aktuell information i pärmen.
Rensa dina vattenlås
Lägenhetsnummer
Lägenheterna har två olika lägenhetsnummer. Mer info på sidan nedan.
Senast uppdaterad 22 april, 2022